Niet afronden van de hercertificeringsaudit
Indien de klant de hercertificeringaudit niet heeft voltooid of ProCertify niet in staat is de implementatie van correcties en corrigerende maatregelen voor een belangrijke non-conformiteit te verifiëren vóór de vervaldatum van de certificering, wordt hercertificering niet aanbevolen en wordt de geldigheid van de certificering niet verlengd. De klant wordt geïnformeerd en de gevolgen worden toegelicht. Indien de klant de issues heeft opgelost, vervalt de klant in een nieuwe initiële audit.
Certificering herstellen
Na het verstrijken van de certificering kan ProCertify de certificering binnen 6 maanden herstellen, op voorwaarde dat de openstaande hercertificeringsactiviteiten zijn voltooid, anders moet minimaal een fase 2 worden uitgevoerd. De ingangsdatum op het certificaat is op of na de her-certificeringsbeslissing en de vervaldatum moet gebaseerd zijn op een eerdere certificeringscyclus.
Aanvullende audit
Een aanvullende audit is nodig als tijdens een reguliere audit blijkt dat:
- Te interviewen personen niet aanwezig zijn op het overeengekomen tijdstip;
- De gevraagde documentatie niet kan worden opgeleverd;
- De scope uitgebreider blijkt dan in eerste instantie overeengekomen.
Ook bij situaties die van invloed kunnen zijn op het managementsysteem, zoals grondige wijzigingen in de organisatie, in geval van klachten over de dienstverlening, en voor de opvolging van schorsingen, kan het nodig zijn een extra audit in te plannen.
Uitbreiden scope
ProCertify zal, naar aanleiding van een aanvraag tot uitbreiding van de scope van een reeds verleende certificatie, een beoordeling van de aanvraag uitvoeren en de auditactiviteiten vaststellen. Hiervan wordt een registratie van bijgehouden en wordt opgeslagen in het dossier. Tijdens de scope uitbreiding audit zal de ProCertify auditor het managementsysteem beoordelen op de gewijzigde c.q. toegevoegde onderdelen. Indien de ProCertify lead auditor hierover een positief advies geeft, zal de certificatie manager hierover besluiten. Deze audit kan separaat of in combinatie met een controle audit worden uitgevoerd.
Korte-termijn audits
Het kan voor ProCertify nodig zijn om op korte termijn of onaangekondigd audits uit te voeren bij gecertificeerde klant om klachten te onderzoeken, of als reactie op wijzigingen, of als follow-up van een geschorste klant.
In dergelijke gevallen:
- ProCertify beschrijft en maakt vooraf bekend aan de gecertificeerde klant de voorwaarden waaronder dergelijke audits zullen worden uitgevoerd;
- ProCertify zal extra zorgvuldigheid in acht nemen bij de toewijzing van het auditteam vanwege het ontbreken van de mogelijkheid voor de klant om bezwaar te maken tegen auditteamleden.
Schorsen of herstellen
Indien ProCertify een afwijking constateert die mogelijk kan leiden tot schorsing, intrekking of beperking van de scope, wordt contact opgenomen met de klant. Indien overleg niet leidt tot een oplossing, wordt de directie van ProCertify geïnformeerd. Deze kan besluiten over te gaan tot schorsing, intrekking of beperking.
ProCertify schorst de certificatie in gevallen waarin bijvoorbeeld:
- Kritieke afwijkingen niet tijdig zijn opgelost of teruggebracht tot een niet kritieke afwijking;
- De organisatie er niet mee instemt dat audits met de vereiste frequentie worden uitgevoerd;
- De organisatie vrijwillig verzoekt om een schorsing;
- De klant niet aan zijn betaalverplichtingen voldoet.
Schorsingen worden schriftelijk bevestigd en daarin wordt aangegeven onder welke voorwaarden de schorsing weer kan worden opgeheven. Bij schorsing is de certificering van het managementsysteem van de klant tijdelijk ongeldig en mogen er ook geen uitingen gedaan m.b.t. de certificering.
Een schorsing duurt maximaal 6 maanden.
Beperking scope
ProCertify zal het toepassingsgebied van de certificatie beperken om die delen uit te sluiten die niet aan de eisen voldoen, indien de klant aanhoudend of wezenlijk niet voldoet aan de certificatie-eisen voor de desbetreffende delen van het toepassingsgebied van de certificatie. Een dergelijke beperking zal in overeenstemming zijn met de eisen van de norm die voor certificatie is gebruikt. Een beperking van de scope wordt schriftelijke aan de klant bevestigd, inclusief voorwaarden waarmee de scope weer kan worden uitgebreid.
Intrekken
Wanneer de schorsing niet is opgelost binnen de door ProCertify aangegeven termijn (maximaal 6mnd), wordt het certificaat ingetrokken. Dit wordt schriftelijk bevestigd aan de klant. Het is de organisatie niet toegestaan nog langer te communiceren dat het managementsysteem gecertificeerd is door ProCertify. Ook kan een klant zelf beslissen tot intrekking van het certificaat, een zogenaamde vrijwillige intrekking.